Kaizen: de kunst van het verbeteren

afbeelding-1

Recht uit Japan, een knoert van een wijsheid: Kaizen. Kaizen is de kunst van het voortdurend verbeteren. ‘Kai’ is Japans voor ‘verandering’, of ‘corrigeren’. ‘Zen’ is Japans voor ‘goed’. Veranderen, corrigeren in de goede richting dus. Het is een filosofie die toonaangevende Japanse bedrijven volledig in hun beleid hebben geïntegreerd. Of sterker: waarop hun beleid is gebaseerd. En ook van toepassing op al diegenen die als voornemen voor 2009 het verbeteren van hun presentaties hebben. Kaizen is een proces van stap voor stap groeien, vooruitgaan.

Een aantal principes van Kaizen, toegepast op presentatiedesign:
– Voortdurend verwijderen van afval (muda) en ondoelmatigheid.

– De vijf s’en: een soort fasering van het Kaizen-proces:

  • Seiri: Sorteren. Ga doorheen al je materiaal en sorteer dat zodanig dat je enkel het essentiële overhoudt. Gooi al de rest weg. Stel jezelf de vraag: ‘als ik wil dat mijn publiek één ding meeneemt, wat zou dat zijn?’. Zorg dat je maximum drie sleutelconepten rond dat éne concept bouwt.
  • Seiton: Ordenen. Rangschik je materiaal op zo’n manier dat je zo efficiënt mogelijk je doel bereikt. Hiervoor moet je in de schoenen van je publiek gaan staan. Probeer je in te leven in hun geest en stel je de vraag hoe je informatie zo vlot mogelijk je publiek gaat bereiken.
  • Seiso: Systematisch schoonmaken. Ga systematisch door je slides en/of je verhaal en haal al het onnodige eruit. Ik denk aan paginanummers op slides (een presentatie is toch geen boek?), het logo van je bedrijf op élke slide (wat is daar de meerwaarde van?), onnodige clip-art e.d. Zorg ervoor dat je schone, nette slides overhoudt.
  • Seiketsu: Standaardiseren. Wees consistent in je stijl doorheen je presentatie. Zorg ervoor dat je slides samenhangen en één geheel vormen. Belangrijk: dit is NIET het gebruiken van standaardslides voor élke presentatie. Elke presentatie is immers afgestemd op een specifiek publiek en een specifieke situatie. Geen enkele presentatie zou daarom hetzelfde mogen zijn.
  • Shitsuke: Discipline. Eens je voor de eerste vier s’en hebt gezorgd is het een kwestie van deze manier van werken te onderhouden, er constant waakzaam over te zijn dat je niet in chaos, of evolueren naar het slechte vervalt.

Ik was op zoek naar wat achtergrondinformatie over Kaizen en stootte op dit gedrocht van een presentatie.

Geniet ervan, en laten we in 2009 ervoor gaan om tenminste onszelf niet meer aan dit soort miskleumen zondig te maken! Ik wens jullie veel Kaizen!

Update: Kaizen is na de Tweede Wereldoorlog in Japan geïntroduceerd door de Amerikanen. Deze manier van voortdurende kwaliteitsverbetering heeft gemaakt dat de Japanse industrie opmerkelijk snel evolueerde naar een grote speler in de wereldeconomie. Het schoolvoorbeeld: Toyota. Geen geitenwollensokkenverhaal dus.

5 reacties

Opgeslagen onder design, slechte presentaties, voorbereiding

5 Reacties op “Kaizen: de kunst van het verbeteren

  1. Ben

    Ook voor jou een prachtig Nieuwjaar gewenst!
    Ik heb weer enkele woorden bijgeleerd vandaag. 🙂

  2. Erg interessant ook. Ik volg zeker je blog verder op.

  3. Mooi artikel over kaizen, ik ben zelf trainer/adviseur in het geven en begeleiden van 5S trajecten. Voor mij is het de basis van vearandermanagement maar op een leuke en “simpele” manier, kijk maar eens voor een demo op: http://www.5straining.eu

    Groeten Marco

  4. Pingback: De paradox van het zwarte scherm « Presentatie design

  5. Pingback: De kunst van de eenvoud « Presentatie design

Plaats een reactie