Presentatiestijlen: Steve Jobs

Steve JobsSteve Jobs is één van de mensen die de voorbije jaren de wereld van de ‘sales pitch’ heeft getransformeerd. Iedereen die ooit één van zijn ‘keynotes’ gezien heeft zal bevestigen dat hij één van de beste sprekers ter wereld is. Als CEO van Apple is hij één van de ‘evangelisten’ (ik breng u de blijde boodschap) van het bedrijf, en de incorporatie van het merk ‘Apple’. Jobs vertelt ons een verhaal, en met dat verhaal wint hij klanten. En of het nu gaat om klanten te winnen voor ons product, of enthousiastelingen voor ons idee: hier zijn de vijf sleutels van Steve voor een wervelende presentatie.

Verkoop het voordeel

Jobs verkoopt geen stukjes metaal, of gigabytes, of statistieken van processorsnelheden en batterijlevensduur. Hij focust op het voordeel dat daar voor ons in zit. Hij raakt ons op dat punt waar het ons iets kan schelen, waar wij belang aan hechten. 10,000 liedjes, 50,000 foto’s, 100 uur video. Uren kunnen doorsurfen zonder te moeten opladen, een ingebouwde camera,… Jobs heeft het niet over de technologie, maar over wat de technologie voor ons kan doen. Herinner je het artikel over Al Gore, en hoe hij zijn Global Warming aan de man bracht.

Oefen, oefen, oefen en oefen nog een keer

Jobs komt ogenschijnlijk cool en relaxed over op het podium, alsof hij het laatste nieuwe hippe product aan zijn vrienden toont. In werkelijkheid gaan hier uren repetitie aan vooraf. Elke slide, elke demo wordt zolang herhaald tot hij helemaal op punt staat. Het feit dat hij zoveel oefent geeft hem de mogelijkheid zijn slides tot een meerwaarde te maken. Hij heeft immers geen nood aan woorden en zinnen die hem eraan herinneren wat hij nog allemaal moet zeggen. Want alles zit in zijn hoofd.

Hou het visueel

De slides die Steve Jobs gebruikt zijn steeds zeer sterk visueel. Je zal bijvoorbeeld zelden ‘bullet points’ op zijn slides terugvinden. Of complexe, onoverzichtelijke data. Voor elk concept dat hij introduceert, elk nieuw product of idee, heeft hij een knappe illustratie die prachtig geïntegreerd is in zijn verhaal. De visuele aantrekkelijkheid en de eenvoud van zijn presentaties maken dat je geen nerd moet zijn om hem te volgen en nog interessant te vinden ook. (fioew)

Toon passie, energie en enthousiasme

Je moet eens letten op hoeveel keer de man de woorden ‘amazing’, ‘wonderful’, ‘gorgeous’, etc. gebruikt. Steve Jobs houdt van zijn producten, zijn bedrijf. Hij beschrijft ze met een enthousiasme dat aanstekelijk is. Het lijkt alsof de oude man telkens weer energie haalt uit wat hij creëert. In het midden van de jaren ’80 overtuigde Jobs John Sculley van Pepsi om mee in Apple te stappen op de volgende manier: ‘Do you want to sell sugared water all your life or do you want to change the world?’. Jobs is een man met een missie.

‘And one more thing…’

Vroeger – helaas is de traditie aan het uitsterven – eindigde hij elke presentatie met de woorden ‘and one more thing…’ en dan introduceerde hij het hoogtepunt van de show. Iets revolutionairs, waar iedereen op zat te wachten. Jobs benaderde elk evenement als een show. Met een climax op het einde. En hij cultiveerde zijn stijl. Er is vandaag zelfs een website over Apple met de naam www.onemorething.nl.

2 reacties

Opgeslagen onder design, presenteren

2 Reacties op “Presentatiestijlen: Steve Jobs

  1. Mooie analyse, vooral ook hoe je hem als evangelist beschrijft. Een rake observatie, me dunkt.

  2. Pingback: The Presentation Secrets of Steve Jobs « Dare to Present

Plaats een reactie